Page 8 - VA09_2021
P. 8

Is Epe klaar voor een





             Gesamtkunstwerk?












     In het buitengebied van Epe staat landhuis ‘De Wel’ met een prachtige 2 hectare
       grote tuin en een verrassend interieur en inrichting. De bewoners, Menno en
      Frits, spreken over een Gesamtkunstwerk omdat alle elementen, los van elkaar,
        pareltjes van schoonheid en kracht zijn, maar samen een perfecte eenheid
     vormen. Vandaar de wens van de bewoners om het geheel in de toekomst open

    te stellen voor kleine groepjes publiek en de collectie als geheel te bewaren voor
                                              het nageslacht.


                                                                           mooi gebruiksgoed, zoals meubilair en
                                                                           serviezen. Zo ontstond de zogenaamde
                                                                           toegepaste kunst. Liefdevol ontworpen
                                                                           en ambachtelijk vervaardigd, meestal
                                                                           in kleine oplagen.” Als voorbeeld pakt
                                                                           Meno een willekeurige schaal uit de
                                                                           vensterbank. “Een gecraqueleerd
                                                                           uraniumglazuur schaal, ontworpen en
                                                                           vervaardigd door Lela Halpern, een
                                                                           Joodse keramiste uit Oekraïne, die
                                                                           enige tijd in Nederland werkte en vlak
                                                                           voor de Tweede Wereldoorlog naar
                                                                           de VS vluchtte”, zo vertelt Menno, die
                                                                           willekeurig nog wat werk laat zien van
                                                                           kunstenaars. “Chris Lanooy en Frans
                                                                           Slot woonden en werkten in Epe en
                                                                           leidden een hele generatie Nederlandse
                                                                           keramisten op. Thera Hofstede Crull,
                                                                           Marguérite Wildenhain-Friedländer
                                                                           maakten schitterend werk, evenals Kitty
                                                                           van de Mijl-Dekker, die in Nunspeet
                                                                           woonde en onder meer theedoeken ont-
                                                                           wierp. Ouderen zullen deze ontwerpen
    Keramische objecten van Bert Nienhuis, van links naar rechts: kom uit 1926, schaal uit 1933   ongetwijfeld herkennen.” En zo hebben
    en vazen uit 1924, 1940 en 1932.                                       de talloze kunstobjecten in de woning
                                                                           allemaal hun eigen verhaal. De glas-
    Het verhaal begint wat lastig, want   Toegepaste kunst                 serviezen van Berlage of De Bazel, of
    Menno en Frits willen niet met hun ach-  Menno, in het dagelijks leven beeldend   het meubilair van Henk Wouda of Frits
    ternaam en portret in de krant en ook   kunstenaar, heeft in de afgelopen 40 jaar   Spanjaard. Soms was het een inspiratie
    de exacte locatie van de woning houden   een grote collectie toegepaste kunst   voor massaproductie die we nu bij Blok-
    ze nog liever even voor zich, omdat er   verzameld uit de jaren ’20 en ’30, het   ker, IKEA of Hema kunnen kopen.
    nog geen publiek kan worden ontvan-  zogenaamde interbellum, van de vorige
    gen. Toch schuwen ze de publiciteit   eeuw. Frits, in het dagelijks leven socio-  Haagse School
    niet, omdat de verzameling, inclusief de   loog, legt uit: “In deze periode tussen de   Maar al deze prachtige toegepaste
    gehele setting, door kunstkenners als   beide wereldoorlogen ontstond in Eu-  kunst komt vooral tot zijn recht als het
    iconisch en ‘boven nationaal waardevol’   ropa door de Industriële Revolutie een   getoond en gebruikt wordt in de juiste
    is bestempeld.                     middenklasse, die behoefte kreeg aan   omgeving. Daarom ontwierp Menno 8
    8  |  KUNST & CULTUUR                                                                     VA-KRANT
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13