Page 8 - VA09_2021
P. 8
Is Epe klaar voor een
Gesamtkunstwerk?
In het buitengebied van Epe staat landhuis ‘De Wel’ met een prachtige 2 hectare
grote tuin en een verrassend interieur en inrichting. De bewoners, Menno en
Frits, spreken over een Gesamtkunstwerk omdat alle elementen, los van elkaar,
pareltjes van schoonheid en kracht zijn, maar samen een perfecte eenheid
vormen. Vandaar de wens van de bewoners om het geheel in de toekomst open
te stellen voor kleine groepjes publiek en de collectie als geheel te bewaren voor
het nageslacht.
mooi gebruiksgoed, zoals meubilair en
serviezen. Zo ontstond de zogenaamde
toegepaste kunst. Liefdevol ontworpen
en ambachtelijk vervaardigd, meestal
in kleine oplagen.” Als voorbeeld pakt
Meno een willekeurige schaal uit de
vensterbank. “Een gecraqueleerd
uraniumglazuur schaal, ontworpen en
vervaardigd door Lela Halpern, een
Joodse keramiste uit Oekraïne, die
enige tijd in Nederland werkte en vlak
voor de Tweede Wereldoorlog naar
de VS vluchtte”, zo vertelt Menno, die
willekeurig nog wat werk laat zien van
kunstenaars. “Chris Lanooy en Frans
Slot woonden en werkten in Epe en
leidden een hele generatie Nederlandse
keramisten op. Thera Hofstede Crull,
Marguérite Wildenhain-Friedländer
maakten schitterend werk, evenals Kitty
van de Mijl-Dekker, die in Nunspeet
woonde en onder meer theedoeken ont-
wierp. Ouderen zullen deze ontwerpen
Keramische objecten van Bert Nienhuis, van links naar rechts: kom uit 1926, schaal uit 1933 ongetwijfeld herkennen.” En zo hebben
en vazen uit 1924, 1940 en 1932. de talloze kunstobjecten in de woning
allemaal hun eigen verhaal. De glas-
Het verhaal begint wat lastig, want Toegepaste kunst serviezen van Berlage of De Bazel, of
Menno en Frits willen niet met hun ach- Menno, in het dagelijks leven beeldend het meubilair van Henk Wouda of Frits
ternaam en portret in de krant en ook kunstenaar, heeft in de afgelopen 40 jaar Spanjaard. Soms was het een inspiratie
de exacte locatie van de woning houden een grote collectie toegepaste kunst voor massaproductie die we nu bij Blok-
ze nog liever even voor zich, omdat er verzameld uit de jaren ’20 en ’30, het ker, IKEA of Hema kunnen kopen.
nog geen publiek kan worden ontvan- zogenaamde interbellum, van de vorige
gen. Toch schuwen ze de publiciteit eeuw. Frits, in het dagelijks leven socio- Haagse School
niet, omdat de verzameling, inclusief de loog, legt uit: “In deze periode tussen de Maar al deze prachtige toegepaste
gehele setting, door kunstkenners als beide wereldoorlogen ontstond in Eu- kunst komt vooral tot zijn recht als het
iconisch en ‘boven nationaal waardevol’ ropa door de Industriële Revolutie een getoond en gebruikt wordt in de juiste
is bestempeld. middenklasse, die behoefte kreeg aan omgeving. Daarom ontwierp Menno 8
8 | KUNST & CULTUUR VA-KRANT