Page 9 - VA09_2021
P. 9
Orangerie
De objecten-, meubilair- en kunstverza-
meling werd zo omvangrijk en uniek dat
Frits en Menno zijn gaan nadenken over
de toekomst. “Alles tezamen vormt het
een prachtig geheel dat we bij elkaar wil-
len houden. Het plan is om naast de wo-
ning een schuur en orangerie te bouwen
waar periodiek kleinschalige tentoon-
stellingen zullen worden ingericht. Frits:
“Kunst en cultuur vormen de ruggen-
graat van de samenleving en vertellen
wie we zijn en waar wij voor staan. Met
onze verzameling kunnen we duidelijk
maken dat in de periode na de Eerste
Wereldoorlog door veel kunstenaars
geïnspireerd is gewerkt aan idealen van
meer schoonheid voor het volk.”
Eetkamerameublement van H. Wouda, 1928, Bewustwording Keramisch beeld door Chris Lanooy en
ontbijtservies in persglas H.P Berlage en Een kleinschalige tentoonstelling voor Nicolaas van der Kreek, handgevormd ge-
.
een hoge bloemenvaas Frank Lloyd Wright, een kleine groep liefhebbers in het bakken steengoed met zoutglazuur, hoogte
1928. buitengebied van Epe. Is dat wel reëel? 100 centimeter, 1923.
Frits: “Er zijn in Nederland al meer dan
jaar geleden zijn eigen woning naar de een dozijn kleinschalige musea, die nepaneel; het is allemaal heel belangrijk,
principes van Franklin Lloyd Wright zijn ontstaan vanuit een particuliere maar van kunst en cultuur word je vro-
en geïnspireerd op de architectuur verzameling. Denk aan het Noord-Veluws lijk of raak je geïnspireerd. Kunst bepaalt
van Wouda en Dudok in de jaren ’30 Museum in Nunspeet, het Voerman ook in belangrijke mate het welzijn van
stijl. Van de buitenzijde vallen direct mensen en helpt bij een bepaalde mate
de strakke vormen op. Geen regenpij- van bewustwording van hetgeen om ons
pen bijvoorbeeld die het rustige beeld heen gebeurt. Het concept ‘wegwerp-
verstoren en de schoorsteen en de ‘Het concept maatschappij’ is het slechtste idee ooit
balkons zijn juist opvallende elementen. geweest. Kijk deze eetkamerset. Een
Een kenner zal direct een verband leg- ‘wegwerpmaatschappij’ is tafel van massief eiken en tien bijpas-
gen met de straklijnige Haagse School. het slechtste idee ooit’ sende stoelen. Een ontwerp van Wouda.
Minstens zo verrassend is de speelse Bijna 100 jaar oud, nog altijd in perfecte
inrichting. De verlaagde eetkamer, met staat en een tijdloos ontwerp, dat altijd
de tuin op ooghoogte, en de verras- zijn waarde zal blijven houden.”
sende zithoek met uitzicht op de tuin.
De keuken, die grenst aan de vijver, Museum in Hattem en het beroemde Vrijwilligers gezocht
waarbij het ochtendlicht van de zon via Jachtslot Hubertus op de Hoge Veluwe. Inmiddels is er een stichting opgericht
de vijver weerkaatst op het plafond in Wij zijn veel kleiner en bescheidener, met een Raad van Toezicht om de
de keuken. En alle ruimtes zijn voorzien maar een goed begin voor Epe en om- ideeën verder vorm te geven. Op dit
van grote raampartijen, zodat er altijd geving. Op deze manier kunnen we Epe moment is de stichting op zoek naar
zicht is op de tuin. Over elk hoekje, elke landelijk op een positieve manier op de vrijwilligers, want extra handen zijn
verhoging en elke nis, inclusief kleur- en kaart zetten. Goede jeugdzorg, veiligheid meer dan welkom. Enerzijds om allerlei
materiaalkeuze, is nagedacht.” op straat of een subsidie voor een zon- klussen in de landschapstuin uit te voe-
ren, anderzijds om bijvoorbeeld de om-
vangrijke kunstcollectie te fotograferen
en te voorzien van aanvullende informa-
tie. “We zijn op zoek naar enthousiaste
mensen met liefde voor de natuur en
voor kunst, die één of meerdere dagde-
len van de week willen vrijmaken. Als
tegenprestatie krijgen ze een prachtige
inspirerende omgeving om in te werken
en hun handwerk wordt onderdeel van
een Gesamtkunstwerk.”
www.de-wel-epe.nl
Tekst: Gerrit Tenkink
Menno ontwierp 8 jaar geleden zijn eigen woning naar de principes van Franklin Lloyd Foto’s : De Wel Epe
Wright en geïnspireerd op de architectuur van Wouda en Dudok in de jaren ’30 stijl.
VA-KRANT KUNST & CULTUUR | 9