Page 13 - Beurskrant2021
P. 13
Na de stilte Circulair
Label Vandenberg introduceert een aantal nieuwe producten, waaronder de Arper presenteert Kata, een nieuwe fauteuil, die werd ontworpen door Altherr
Cocoon Sofa, ontworpen door Gerard van den Berg. “Een heerlijke nieuwe Désile Park, 2021. Uitgangspunt van het ontwerp was het realiseren van een
bank”, aldus het bedrijf. “Met een hippe gewatteerde doorgestikte hoes oogt smaakvolle stoel op basis van circulaire uitgangspunten.
hij supercool en hij zit natuurlijk voortreffelijk, zoals u van ons gewend bent.”
Bij Label Vandenberg heeft men niet stilgezeten Afgelopen winter werd Gerard van den Berg
in de coronaperiode. “Wat een bizar anderhalf geïnspireerd door de vele lange gewatteerde
jaar hebben we achter de rug”, aldus de woord- winterjassen en dacht: ‘Hoe zou dat er op een
voerder. “Net als iedereen kijken ook wij reikhal- meubel uitzien?’ Het resultaat is de Cocoon
zend uit naar meer bewegingsvrijheid waarin we Sofa. Het product is verkrijgbaar in een een-
weer beurzen kunnen bezoeken, inspiratie op zits, twee-zits, tweeëneenhal-zits, drie-zits, en
kunnen doen en de wereld weer lijkt op hoe-het- vier-zitsvariant, met arm, zonder arm of met
vroeger-was.” slechts één arm. “Daarnaast hebben we ook
een hoekelement, een grote of kleine poef en
Eén van de producten die gedurende de ‘stille om ‘m helemaal af te toppen, is er ook een losse
periode’ werd ontwikkeld, is de Cocoon Sofa. armsteun verkrijgbaar.”
Kata is de eerste massief houten loungestoel Kata bestaat uit een FSC-gecertificeerd houten
in het assortiment van Arper. Altherr Désile frame, dat gecombineerd wordt met een maatwerk
Park koos in het ontwerpproces ambachtelijk 3D-gewoven zitting. Deze zitting is gemaakt van
gemaakte houten stoelen als inspiratiebron. De gerecycled polyester en ‘post-consumer’-plastic dat
bijna universele typologie van dergelijke stoelen is verwerkt tot garen. Daarmee was duurzaamheid
werd vertaald in een grafische vorm die warmte niet een extraatje in het ontwerpproces, maar lag de
uitstraalt. Daarbij wordt gespeeld met begrippen duurzame gedachte ten grondslag aan het gehele
als presentie en minimalisme, zachtheid en ontwerp. Het ontwerp bewijst dat ‘duurzaamheid’ en
kracht, traditie en technologie. ‘esthetiek’ geen tegengestelde grootheden zijn.
DESIGN DISTRICT: ‘HET PROEF- hangt onder andere samen met de opvatting Het benoemen is één ding, maar het gaat uitein- het comfort, maar zeker ook qua duurzaamheid
en het vertalen van een Programma van Eisen delijk om het vervaardigen van ‘interieur-inrich- en beleving. En dus is de wijze waarop ‘het
LOKAAL VAN PROJECTINRICHTING’ voor gebouw en ruimten, bedrijfscultuur, smaak, tingsingrediënten’ die geheel voldoen en dus te- interieur’ wordt vormgegeven en ingevuld met
opvattingen en ambitie opdrachtgever en gemoetkomen aan C2C (cradle to cradle), ofwel ‘interieur-inrichtingsingrediënten’ nog steeds
Na een gedwongen ‘pauze’ als gevolg van natuurlijk met de visie van de interieurarchitect. het recyclen en terugbrengen naar basisgrond- ‘een vak’ dat om kennis en kunde vraagt!
de Covid-19 pandemie is er van 3 tot en Veelal een mooi spanningsveld, waardoor er een stoffen en hergebruik, in plaats van materiaal als
met 5 november de achttiende editie van de grote verscheidenheid ontstaat in de uiteindelijke afval achter te laten op onze planeet. Net zoals u ben ik daarom zeer benieuwd hoe
beurs Design District. Agenten, importeurs en vormgeving van het interieur in de praktijk. de ‘thema’s en trends’ op Design District ‘21
fabrikanten, maar ook ontwerpers etaleren hun Interieur is belangrijk door de verschillende aanbieders in de praktijk
nieuwe collecties en productontwikkelingen voor De duurzaamheidsopvatting Een feit is dat interieur anno 2021 meer dan zijn vertaald en waar de verschillen van inzicht
kantoor-en projectinterieurs. Daarnaast blijft het interessant om waar te ooit belangrijk is geworden. Want hoeveel tijd en opvatting liggen. Want aan het totaal-volu-
De bandbreedte van het totale productaanbod is nemen hoe en op welke wijze de toeleve- vertoeven wij in allemaal niet in onze thuis-, me qua aanbod en het enthousiasme van de
door de jaren sterk verbreed, diverser, maar ook ringsindustrie ‘handen en voeten’ geeft aan de kantoor- en verblijf-accommodaties...? exposanten zal het zeker niet liggen.
specifieker geworden en daarmee logischerwij- noodzakelijke duurzaamheidsopgave, gelet Dit alles vraagt om een aantrekkelijke, aangena-
ze inspelend op de veranderende behoeften en op de opvattingen met betrekking tot ‘mens en me en leefbare omgeving! Leo A. Schouten
trends. maatschappij’. En niet alleen vanwege de functionaliteiten en Founder SV en Prooff
Thema’s en trends
Hospitality en thuiswerken zijn zeker nu een
thema als gevolg van Corona/Covid-19
en stellen meer en andere eisen aan ontmoe-
tings-verblijfaccommodaties en werkomgevin-
gen. Het zogenaamde ‘Kantoor als Clubhuis’,
maar ook een verantwoorde inrichting van het
‘thuiskantoor’ zijn inmiddels niet meer weg te
denken.
De trend is ‘beleving en geborgenheid’, hetgeen
zich vertaalt in het gebruik van kleuren en
materialen die aantrekkelijk, soms uitdagend
zijn, vaak warmte uitstralen, met meer aandacht
voor verlichting/lampen naast beplanting/groen.
Het verantwoord gebruik van luchtkoeling en
warmtebronnen is verder gevoelsbepalend.
Nog steeds een onderschat onderwerp en extra
aandachtspunt is geluidreductie.
De juiste keuzes met betrekking tot de toepas-
sing van akoestische materialen/producten die
omgevingen leefbaarder maken en tegelijkertijd
de concentratie en de privacy moeten waarbor-
gen, laten nog vaak te wensen over.
Het belevingsaspect, hoe wij een ruimte ervaren,
INSIDE INFORMATION 2021 DESIGN DISTRICT | 13