Page 18 - Beurskrant2021
P. 18
Tekst en Uitleg: eisen, dan mag het per 1 januari 2023 niet meer
als kantoor gebruikt worden.
‘Kantoren moeten En dat geldt voor alle kantoren?
Zeker niet! Er zijn diverse uitzonderingsgronden.
Zo geldt de verplichting bijvoorbeeld niet als
mogelijk sluiten in 2023’ het gebruiksoppervlakte van de kantoorfuncties
(exclusief nevenfuncties) kleiner dan 50 procent
is van de totale gebruiksoppervlakte van het
gebouw. Ook behoeven kantoorhoudende
organisaties zich geen zorgen te maken wanneer
de gebruiksoppervlakte van de kantoorfuncties
Voor een groot aantal kantoorgebouwen dreigt mogelijke sluiting in januari 2023. Dat meldt Colliers op basis van een in het gebouw kleiner dan 100 vierkante meter
nieuw onderzoek. “Ongeveer 10 procent van de kantooroppervlakte heeft nog geen energielabel C of beter en bij 38 is. Voorts zijn rijksmonumenten uitgesloten
procent ontbreekt zelfs het label, terwijl dit een vereiste is om over anderhalf jaar open te mogen blijven”, aldus de van deze eis en geldt de regel eveneens niet
vastgoedspecialist. Tijd voor enige tekst en uitleg. voor gebouwen die ten hoogste 2 jaar worden
TeksT: roeloF Dalhuizen | FoTo: Daria nePriakhina gebruikt, voor kantoren die geen energie gebrui-
ken om het binnenklimaat te regelen én voor
miljard dollar en 45 miljard dollar aan beheerd gevallen waarin de maatregelen om te komen tot
vermogen, maximaliseren wij het potentieel van energielabel C een terugverdientijd hebben van
onroerend goed en versnellen wij het succes van meer dan 10 jaar.
onze cliënten en onze mensen.” Voor duurzaam
succes is het natuurlijk belangrijk dat het vast- Maar de rest van de gebouwen moet dus ‘aan
goedportfolio zijn waarde blijft behouden. de bak’?
Ja. Maar dat behoeft niet persé veel werk/kosten
Welk gevaar dreigt er wat dit betreft? op te leveren, stelt Colliers. “Van de gebouwen
Blijkens een recent onderzoek van Colliers dreigt die nu nog geen label hebben, is een deel in
het gevaar dat kantoren moeten gaan sluiten om- theorie wel duurzaam genoeg”, zegt duurzaam-
dat ze niet voldoen aan de eisen op het gebied heidsexpert Jeroen Bloemers op de website
van energieverbruik. “Ongeveer 10 procent van van het bedrijf. “Het aanvragen van een label
de kantooroppervlakte heeft nog geen energie- is voldoende. Dit geldt voor ongeveer de helft
label C of beter en bij 38 procent ontbreekt zelfs van deze groep, als we uitgaan van het bouw-
het label, terwijl dit een vereiste is om over an- jaar. Over het algemeen geldt: hoe nieuwer het
derhalf jaar open te mogen blijven.” In totaal gaat kantoor, hoe duurzamer.”
het volgens Colliers om 27,5 miljoen vierkante
meter. “Utrecht springt er positief uit. Inmiddels En de gebouwen die niet onder de uitzonde-
voldoet 80 procent van de kantoorruimte daar ringen vallen, die niet aan de eisen voldoen en
Wie is Colliers ook alweer? lijk aandeelhouderschap van insiders, samenge- wel aan deze voorwaarde. Hengelo is de hek- waarvoor geen actie ondernomen wordt?
Colliers is een specialist op het gebied van pro- stelde jaarlijkse beleggingsrendementen van bijna kensluiter met een score van 29 procent.” Tja, díe moeten dus inderdaad sluiten per 1
fessionele dienstverlening en beleggingsbeheer. 20 procent voor aandeelhouders opgeleverd.” januari 2023. Het kan daarom geen kwaad om
“Met activiteiten in 66 landen werken onze meer Energielabel C? Wat is dit ook alweer? bijtijds na te gaan welke maatregelen eventueel
dan vijftienduizend ondernemende professionals Waarom onderzoekt Colliers met regelmaat De eis om per 1 januari 2023 minimaal energiela- genomen moeten worden om een probleemloze
samen om deskundig advies te geven aan gebrui- kantoren? bel C te hebben staat in het Bouwbesluit 2012. voortzetting te garanderen. Bij de Rijksdienst
kers, eigenaars en investeerders van onroerend Nogal wiedes natuurlijk: omdat dit belangrijke Dit label betekent een primair fossiel energiege- voor Ondernemend Nedeland (www.rvo.nl)
goed”, aldus het bedrijf. “Al meer dan 25 jaar beleggingsobjecten zijn, waarmee het bedrijf bruik van maximaal 225 kWh per vierkante meter is wat dit betreft alle relevante informatie te
heeft ons ervaren leiderschap, met een aanzien- geld genereert. “Met een jaaromzet van 3,3 per jaar. Voldoet het gebouw dan niet aan de vinden.
‘Online voel je geen zwaartekracht’
Deelname aan een beurs is vaak niet direct in harde euro’s te meten. Maar daar
gaat het volgens Marc de Groot ook niet altijd om. Het gaat ook om de contac-
ten en om feeling te houden met de markt. De ontwerper deed in het verleden
mee aan Design District. TeksT: gerriT Tenkink | FoTo’s: marc De grooT
was ik vooral aan het ontdekken en
Het nieuwste ontwerp van deed ik veel verschillende dingen.
Marc de Groot: StarDust. Nu ga ik gerichter te werk en probeer
de B-to-B-markt te bereiken.”
Marc de Groot is een gevestigde naam in de
designwereld van verlichtingsarmaturen en Marc verwacht Design District dit keer zeker te
interieurvormgeving. ‘Minimalistisch en moder- bezoeken. “Veel van de contacten die ik heb
nistisch’ noemt hij zijn ontwerpen. In 2003 was hij gelegd bij mijn eerste beursdeelnames zijn er
aanwezig op de voorloper van Design District, die nog steeds. In de coronatijd was het lastig om
toen nog 100% Design heette en plaatsvond in Las die contacten te onderhouden, dus ik kijk er naar
Palmas in Rotterdam. “Ik stond er samen met mijn uit om oude bekenden de hand te schudden.”
broer onder de merknaam Design for People, een
combinatie van woonproducten, met daarbij veel IJKPUNT
verlichting en zitmeubilair. In 2005 ben ik alleen ver- Ondanks corona ging het Marc zakelijk gezien
der gegaan onder de merknaam ‘Marc de Groot’.” goed het afgelopen jaar. “We verkopen onze
ontwerpen nu ook in de Verenigde Staten en in
SPANNEND Canada, maar je mist het contact met de klant.
“Mijn eerste beursdeelname in Las Palmas kan Onze ontwerpen moeten je kunnen zien en voe-
ik me nog wel herinneren. Twee gebouwen, len. Online voel je geen zwaartekracht”, aldus de
waarvan één grote hal langs het water. Op ontwerper, die uitkijkt naar de beurs. “Het gaat
die beurs waren veel beginnende ontwerpers mij om het totaalpakket, de standbouw, hoe pre-
aanwezig. Die eerste deelname was bijzonder. senteer ik mijn nieuwe producten en hoe vertel in
Alles was nieuw en er durven staan was sowieso mijn verhaal? Ik vind het prettig om ernaartoe te
al een prestatie. Wat ik me verder herinner, is werken. Het is een soort ijkpunt. En daarnaast is
dat het publiek jonger was. Het tweede gebouw het ook altijd prettig samenwerken met de beurs-
Marc de Groot: “De eerste beurs in Las Palmas was bijzonder. Alles was nieuw en er durven staan was sowieso al een naast Las Palmas was toen nog casco met veel organisatie. Er is veel ruimte voor eigen ideeën.
prestatie.” jonge ontwerpers. Bij die eerste beursdeelnames Dat zie je terug in het totale plaatje.”
18 | DESIGN DISTRICT INSIDE INFORMATION 2021