Page 12 - Beurskrant2021
P. 12
BE AN ORIGINAL
Be an original. Het is het credo – en tevens de slogan van de lanceringscam- met Satelliet. Ondertussen zijn er maar liefst vijf
pagne – van Satelliet Originals, het internationale label van Satelliet Hospitality van zijn ontwerpen opgenomen in de Satelliet
Furniture. Met de eigen ‘Originals’-collectie wil Satelliet een duidelijk Originals-collectie. Dat maakt hem de designer
‘statement’ maken dat laat zien waar de organisatie voor staat: met de meeste Originals op zijn naam.
premium quality, tailor made & full service. “De collectie van Satelliet Originals is onder-
scheidend, verrassend en daarnaast breed
Met deze unieke collectie hospitalitymeubilair heeft Satelliet als doel om interieurarchitecten, -ontwer- toegankelijk en toepasbaar. Zowel in de soort
pers en andere creatieven de handvatten te bieden om de meest inspirerende hospitality-interieurs ontwerpen, de vormentaal als in het soort materi-
te ontwikkelen. De kracht van Satelliet Originals zit hem namelijk in personalisatie en daarmee ook aalgebruik. Er wordt altijd gezocht naar de ‘sweet
ongelimiteerde creatieve vrijheid. Ieder design heeft zijn eigen karakter, een eigen gezicht, en on- spot’ tussen trends en vernieuwing, maar zonder
dersteunt op die manier de identiteit van een concept of interieur. Wat het afmaakt zijn de oneindige extra poespas. Ik denk dat Satelliet Originals er-
mogelijkheden op het gebied van stoffering en afwerking. voor zorgt dat er niet meer een typisch hospitality
ogend ontwerp is.”
Ook Diederik Schneemann van Studio Schnee-
mann voegt met zijn design ‘Tube’ naar eigen De Tube-serie werd ontworpen door Diederik Schnee-
zeggen een esthetisch ontwerp toe aan de mann van Studio Schneemann.
‘Originals’-collectie dat zich onderscheidt van het
gangbare. “Het is heel waardevol dat Satelliet
openstaat voor nieuwe ontwerpen van Neder-
landse ontwerptalenten en de mogelijkheid biedt
om een ontwerp in productie te brengen. Er is
ruimte voor vooruitstrevende ontwerpen, maar er
wordt ook met veel aandacht gekeken naar de
behoefte van de markt en de toepasbaarheid van
een ontwerp. De ‘Tube’-serie is bijvoorbeeld tot
stand gekomen vanuit een afwijkende construc-
tieve oplossing om de voorpoten bij elkaar te
houden. Dit maakt hem esthetisch gezien on-
derscheidend, maar qua zitcomfort doet hij niet
onder aan een ‘functionele’ stoelenserie.”
Designer Lars Snellaars is het met beide
ontwerpers eens. “Raise your standards! De
gast wil verwend worden en daar horen originele
meubelen bij. Een interieur dat de filosofie
uitstraalt van de ondernemer is het halve
succes. Satelliet Originals heeft modellen in de
collectie zitten die direct de aandacht trekken Lars Snellaars ontwierp de Circl.
op een niveau dat het gasten aantrekt naar je
hospitalitylocatie.” Lars heeft onlangs de ‘Circl’
ontworpen voor Satelliet Originals en werkt mo-
menteel aan de realisatie van een gloednieuw
ontwerp. “Dit nieuwe ontwerp is een reactie op
de ‘roaring twenties’ van onze tijd. Net als bij
dit nieuwe design ontwerp ik een nieuw meubel
graag vanuit een restaurantproject. Hierdoor
ontstaat er op een organische wijze een nieuw
en origineel model dat van toegevoegde waarde
is voor de markt.”
HET BESTE VAN TWEE WERELDEN
Waar Lars Snellaars zich laat inspireren door
de horeca, hebben ontwerpers Jon Assink en
Sven Schimmer van Studio Jon+Sven zich met De Oso van Jon Assink en Sven Schimmer (Studio
hun ontwerp ‘Oso’ gericht op het kantoor van de Jon+Sven).
toekomst. Sven: “Functies en ruimtes vloeien
De Fioli-serie is ontworpen door de Nederlandse ontwerper Jan Dijkstra (Studio JanJannes). Hij ontwierp voor Satelliet steeds meer in elkaar over in het ‘nieuwe’ kan- Die van hospitality en design. Ik denk dat dit een
eerder de Ylfi, Norwe en Olyn-serie. toor. De ‘Oso’-serie sluit hier in vorm en functie heel krachtige combinatie is: vergelijkbaar met
op aan. Satellliet Originals biedt een platform ‘concept cars’ en ‘haute couture’.”
DE KRACHT VAN SAMENWERKING in euro’s. Dat is een gevoel, een emotie die het voor ontwerpers waar dit soort grenzen worden
Wat deze collectie écht origineel maakt? Dat product in zich heeft. We merken dat wanneer verkend. Gezamenlijk kijken we naar de visie Jan Dijkstra: “Ik denk dat de samenwerking
zijn de designers achter de ontwerpen. Satelliet een product ontworpen is door een designer, er voor de toekomst en de identiteit van meubelen. tussen ontwerpers en Satelliet Originals het
Originals is namelijk niet zomaar een label met ook meer aandacht vanuit de markt voor is. De In deze gezamenlijke inspanning worden wij als toegankelijk maakt voor een veel groter publiek
een veelzijdige collectie, er zit ook een heel gast, de klant, de bezoeker; allemaal lopen ze ontwerpers uitgedaagd door Satelliet en anders- om het vakmanschap dat nodig is om sommige
veelzijdig team van vooruitstrevende designers sneller naar een product waar een ‘Originals’-de- om. Zo’n wederzijdse impuls leidt tot niet zo voor ontwerpen te maken te ervaren. Het zit hem echt
achter. Stuk voor stuk mensen die geloven dat signer bij betrokken is geweest. Die toegevoegde de hand liggende oplossingen.” Jon vult hem in de details, en die maken het ontwerp.”
je samen meer bereikt dan alleen, en daar zit de waarde, het oog en de hand van de ontwerper, aan: “Satelliet heeft enorm veel ervaring als het
kracht. Zo vindt ook Christan Brouwers, CEO van daar is Satelliet Originals uit ontstaan.” op ontwikkeling en productie aankomt. Hier kun Bezoek Satelliet Originals tijdens Design District
Satelliet. “We merken dat wanneer er een desig- je als ontwerper van profiteren om je ontwerpen en ontdek zelf hoe deze nieuwe visie op
ner met een ontwerp aan de slag gaat, dit een ONDERSCHEIDEND KARAKTER naar een nog hoger niveau te tillen en waardoor hospitalitymeubilair tot leven komt.
extra dimensie toevoegt aan een product. Dat Jan Dijkstra van Studio JanJannes is één van de je nog verder in detaillering kan gaan. Door de
is een waarde die verder gaat dan een waarde designers die de samenwerking is aangegaan wisselwerking komen twee werelden samen. www.satellietoriginals.nl
Jan Dijkstra. Jon Assink en Sven Schimmer. Diederik Schneemann. Lars Snellaars.
12 | ADVERTORIAL INSIDE INFORMATION 2021