Page 9 - VA02_2023
P. 9
te zetten voor de volgende foto”, vertelt plezier. “Tegenwoordig kun je de zender en toe een wedstrijd met een bevriende
hij lachend. “Ik vlieg op dit moment programmeren via je computer. Hoe vereniging.”
vooral met accu-aangedreven modellen, meer parameters je invoert, des te meer
maar er zijn ook leden met echt grote mogelijkheden je hebt om te vliegen. Je Adrenaline
modelvliegtuigen. Tot 25 kilo is wet- kunt op je zender meerdere program- Als je als beginner je eigen vliegtuig
telijk toegestaan met een brandstof- of ma’s invoeren. Ieder vliegtuig heeft wel laat opstijgen dan sta je te trillen op je
turbinemotor met veel stuwkracht en zijn eigen programma.” benen, vertelt Herbert. “Pure adrena-
een snelheid van 300 kilometer per line. Zo spannend is het. Heb ik hem
uur. En andere leden hebben dan weer Geen haantjes goed gebouwd en goed geprogram-
zogenaamde zwevers, vliegtuigen die Herbert beschrijft MVCNOV als een ge- meerd? Werkt alles, zoals jij dat hebt
aangedreven worden door een elektro- zellige vereniging, waar de leden elkaar gedacht? Hoe ligt het zwaartepunt? Hoe
motor of aangetrokken worden met een graag helpen en elkaar van tips voor- is de instelhoek van de vleugel? Er zijn
elastiek en die volledig gebruik maken zien. “Er is geen haantjesgedrag. Degene zoveel facetten die je bij het bouwen
van de wind en zijn uitgerust met een met het grootste vliegtuig is echt niet of programmeren over het hoofd kunt
mechanisch klokje, de zogenaamde vrije degene met het hoogste aanzien. We zien. Bij het modelvliegen is het steeds
vlucht.” helpen elkaar op allerlei gebied. De weer anders. Hoe staat de wind? Wan-
nieuwe mensen krijgen tips en les, want neer haal je de snelheid eruit als je met
Zelfbouw modelvliegen doe je niet zo maar. Voor- snelheid komt aanvliegen? En zet je
Modelvliegen kent meerdere facetten. dat je het goed onder controle hebt, het toestel eerst met het voorwiel op
Je kunt een ready-to-fly-model kopen. heb je de nodige vlieguren achter de de grond of kies je voor een driepunts-
Je kunt er ook eentje zelf bouwen. Puur landing? Er zijn zoveel facetten die de
mechanisch, waarbij je de losse onder- sport zo leuk maken. Het klinkt simpel,
delen koopt en deze vervolgens als een maar hou maar eens een turbinekist
bouwpakket in elkaar zet. “Ik vind het met veel stuwkracht onder controle.
leuk om vanaf tekening zelf een toestel ‘De eerste keer vliegen, Het besturen met de zender is echt
te bouwen”, vertelt Herbert op zijn zol- dat is pure adrenaline’ millimeterwerk. Als het vliegtuig van je
derkamer in Heerde. Hij toont zijn zelf- wegvliegt, dan is ‘links’ aan de linker-
gebouwde 3D-printer en zelfgebouwde kant. Vliegt het vliegtuig naar je toe, dan
CNC-frees. Zijn, zoals hij het zelf noemt, wordt links opeens rechts en dat maakt
‘mancave’ staat vol met tientallen afge- het wel heel lastig. Vooral als het op
bouwde en half-afgebouwde toestellen. rug. En je gunt het niemand dat hij door snelheid gaat. Over het algemeen duurt
Op de tafel staat een houten model ‘in onkunde schade veroorzaakt.” het een jaar voordat je goed en veilig
progress’. “Kijk, dit was mijn klus in de Herbert geniet van alle facetten van de kunt vliegen. Maar heb je dan je vlieg-
kerstvakantie. Helemaal gemaakt van sport, vanaf de bouw en het program- tuig onder controle? Dat kun je nooit
Balsahout. De lichtste houtsoort ter meren tot en met het vliegen. “Maar er zeggen. Er kan altijd iets onverwachts
wereld, want elke gram telt. Ik download zijn ook minder technisch onderlegde gebeuren; motorisch, mechanisch of
de tekeningen en na het omzetten zaagt leden, die meer genieten van het vliegen misschien wel een windvlaag. Dat maakt
de volautomatische frees de onderdelen en besturen van de modellen ‘in het het vliegen juist ook zo leuk.”
dan uit. Het houten frame is nu bijna veld’. Die oefenen bijvoorbeeld op
klaar. Daar ben ik zo’n drie volle dagen het maken van mooie loopings of een www.mvcnov.nl
mee bezig geweest. Nu komt de afwer- ontsnappingsrol. Onze club kent een
king, de foliebekleding. Daarna komt het grote diversiteit aan leden. We hebben
elektromechanisch deel, de servo’s, de zelfs twee leden die zich uitsluitend
motor en de regelaar.” bezighouden met helikoptervliegen. Je
Maar zelfbouw is niet ieders hobby kunt ook meedoen met landelijke com- Tekst en foto: Gerrit Tenkink
en is ook maar een deel van het totale petities, maar wij beperken ons tot af
(advertenties)
Way of Life!
Comfort.
Wij zorgen ervoor.
Uw Suzuki-specialist / Erkend reparateur:
AUTOMOBIELBEDRIJF EILANDER
AUTOMOBIELBEDRIJF EILANDER
Veldweg 6E, 8181 LR Heerde
Tel. 0578 - 69 27 05
Mussenkampseweg 8, 8181 PK Heerde
www.auto-eilander.nl
Voor een jong gebruikte Suzuki of
Tel. 0578 - 692705 www.dijkstra-epe.nl
een nieuwe kunt u bij ons terecht.
www.auto-eilander.nl 0578-61 44 08
VA-KRANT HOBBY & VRIJE TIJD | 9