Page 20 - Beurskrant2021
P. 20

Designplatforms veranderen de sector








          Designplatforms zijn in trek. Ze inspireren en ondersteunen de interieurprofessional in hun werk. Ze digitaliseren de
          interieurarchitectuursector. Maar welke platforms zijn er? Er zijn er veel: Architonic, Archdaily, Archiproducts, Ar-
          chi-expo, Archilovers, Archello, Architectenweb, Designpost, pCon, OCCO, et cetera.. Het zijn veelal digitale product-
          catalogi met slimme zoekfilters en handige tijdbesparende tools, waardoor je er maar wat graag gebruik van maakt.
          Maar wat bieden ze precies, waarin zijn ze onderscheidend van elkaar, wat zijn hun ontwikkelingsplannen? We spre-
          ken de voor Nederland belangrijkste partijen en analyseren hun platformen.
          TeksT: kiTTy De grooT | FoTo’s: archiTonic, archiProDucTs, occo, Pcon











































         Architonic opereert vanuit een kantoor in Berlijn.

         ARCHITONIC                            Architonic wil partijen in de architectuur met   pusht. Wat we zien, is dat architecten gedurende   Laura Vanlindt, de vertegenwoordiger van Ne-
         Internationaal B2B designplatform voor architec-  elkaar verbinden. “We willen het B2B interieur-  het gehele ontwerpproject bij ons terugkomen,   derland en België voor Archiproducts, vertelt hoe
         tuurproducten, materialen en concepten. Pure   design community platform zijn dat inspireert.   op zoek naar zowel algemene als naar heel   het platform ontstond uit Edilportale.com, het in
         designoriginaliteit, kwaliteit en esthetica is wat je   We richten ons vooral op de professional die   specifieke productinformatie. We blijven de   Italië leidende platform in de bouwindustrie. “De
         er vindt.                             van design houdt, die geïnteresseerd is in de   interesses van de architecten volgen, waar hun   oprichters, vier universiteitsvrienden, kregen van
                                               verhalen achter het product, het merk of een   behoeften naar uitgaan en trachten ons platform   hun internationale fabrikanten het verzoek om
         Simon Keane-Cowell, hoofdeditor Architonic   project. We willen architecten ondersteunen om   zo steeds verder te ontwikkelen.“   hun platform geografisch uit te breiden. Archi-
         vertelt: “We zijn opgericht ‘door architecten voor   hun werk, hun verhaal naar de klant rijker te                products is het platform waar je alles vindt voor
         architecten’ in 2003. We waren gefrustreerd   maken.” Keane- Cowell illustreert zijn verhaal:   Sinds de aankoop van Archdaily in mei 2020   je huis of kantoor, van stoel tot isolatiemateriaal.
         over de tijd die het hun kostte om de juiste   “Vorige week hebben we een fantastisch mooie   is Architonic ‘s werelds grootste architectuur-  We zijn er voor de architecten, de vormgevers,
         productspecificaties voor een project bij elkaar   jeugdherberg in de bergen van Zwitserland   designplatform, met meer dan honderdtachtig   de dealers, de bouwers en de consument. Zeker
         te zoeken. Dat moest sneller kunnen door deze   gefilmd. In de film lopen we met de architect   miljoen bezoekers per jaar. Archdaily is het   de laatste groep is sinds de lancering van onze
         data te digitaliseren. Vanuit die visie bouwden we  door het gebouw en de omgeving en volgen zijn   online architectuur magazine, waarop dagelijks   online shop sterk gegroeid.”
         het platform Architonic. Vol vertrouwen liepen we   gedachten. We geven zijn ontwerpvisie, zijn ar-  ‘s werelds mooiste architectuurprojecten worden
         hiermee de beurzen af. De merken waren er nog   chitectuurkeuzes tot in de details weer, waarom   gepubliceerd, die door een curator worden   Archiproducts onderscheidt zich van andere
         niet klaar voor, die waren van mening dat internet  hij voor welk meubilair heeft gekozen.”    geselecteerd.      platforms door de focus op producten. “We
         niet behoort tot het werk van de architect. We                                                                    hebben in de architectuur en designwereld de
         zijn toen zelf maar hun folders gaan inscannen.   Het platform wil het werk van de designer op de   (Architonic: vierhonderd K producten; vijfhonderd   grootste database aan producten (tweehon-
         De dealers beschouwden ons als concurrent.   mooiste manier tonen. “Elk product op onze site   aangesloten retailers en vijftienhonderd merken.   derdvijftig K), waaraan BIM- en CAD-data is
         Maar dat was niet onze intentie. Dealers zijn een   kent een designer, die genoemd wordt. Je kan   Zestien miljoen bezoekers per jaar. Archdaily:   gekoppeld”, benadrukt Vanlindt. “Vrijwel alle
         belangrijke consult en partner voor architecten.   ons zien als een 24/7 internationale design-  168 miljoen bezoekers per jaar, 44 K projecten).  producten kun je bij ons 360 graden bekijken
         Het was voor ons dan ook een logische stap om   beurs, waar de voornaamste designmerken zijn                      en met onze 3D augmented reality app in een
         hen te integreren op Architonic. Later kwam daar   vertegenwoordigd, waar je puur originele designs   ARCHIPRODUCTS  bestaand interieur plaatsen. Je kunt onze virtual
         Archi-showroom bij, waarmee de dealers de op   aantreft, geen kopieën. Je kunt in contact treden   Architectuur- en productdesignplatform voor de   showroom in je eigen webshop inbouwen. Ver-
         ons platform aanwezige producten in hun eigen   met de merken. We willen een pull-designmarke-  meest gedetailleerde productinformatie, waar je   der is het mogelijk om volledige BIM-product-
         website kunnen tonen.”                tingplatform zijn, in plaats van een platform dat   eveneens kan shoppen.   specificaties te downloaden met alle specifieke
                                                                                                                           informatie zoals de brandwerendheidsfactor,
                                                                                                                           akoestische waarden, textuur van een bepaald
                                                                                                                           type textiel. Je kunt op één plek alle data van
                                                                                                                           alle door jouw geselecteerde producten voor
                                                                                                                           een project bij elkaar opslaan en als volledig
                                                                                                                           bestekbestand in één keer naar je opdracht-
                                                                                                                           gever versturen.”

                                                                                                                           “Waar we als designplatforms allemaal identiek
                                                                                                                           in zijn, is, dat we niet gratis zijn voor fabrikanten.
                                                                                                                           Het zijn de merken die betalen om op onze portal
                                                                                                                           opgenomen te worden. Voor hen zijn we een
                                                                                                                           marketing-, een sales-tool. We zijn als platforms
                                                                                                                           erg aan elkaar gewaagd, dat houdt ons scherp,
                                                                                                                           daagt ons uit om onszelf continu te vernieuwen,
                                                                                                                           uniek te blijven.”

                                                                                                                           De COVID-periode heeft velen doen beseffen
                                                                                                                           wat het belang van online aanwezigheid is. “Zo
                                                                                                                           is onze webshop gigantisch gegroeid. Mensen
                                                                                                                           gingen massaal online shoppen. We bieden
         Architonic wil het werk van designers op de mooiste manier tonen.                                                 hierop producten van meer dan zevenhonderd


         20  |  INTERIEUR & BELEVING                                                                                                     INSIDE INFORMATION 2021
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25