Page 6 - VA10_2019
P. 6

Op die manier ontdekte Bas Duijsens
uit eerste hand bijna alles wat er in het bedrijf speelt, welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn. Halverwege dit jaar nam Ron Wierdsma afscheid. Hij is als eigenaar uiteraard nog nauw betrok- ken bij het bedrijf, maar zijn opvolger krijgt de vrije hand. “Tegelijkertijd vind ik het nog steeds  jn om dingen te kun- nen delen en gebruik te maken van zijn expertise. Elke 2 tot 3 weken nemen we de grote lijnen door. Dat zijn soms felle gesprekken. Ron mag dan 65 zijn, van geest is hij duidelijk jonger. Ik ga het tijdens die gesprekken natuurlijk niet hebben over zaken die uitstekend ver- lopen, over kleine investeringen of iets dergelijks. Het gaat dan om de lastige dossiers, om grotere investeringen, om hoe we in mijn visie zouden moeten inspelen op de toekomst. Hoe willen we ons bijvoorbeeld tonen op social media? Dat staat mijlenver af van de folder, waarmee Wibra groot is geworden. Die folder is en blijft belangrijk. Veel mensen spellen ‘m, op zoek naar koopjes. Maar de wereld verandert, daarom hebben
we sinds kort een in uencer, Jel_nl.
Op Instagram groeien we met twee- à driehonderd volgers per dag. Het totaal staat nu op circa dertigduizend. Twee maanden geleden was dat nog nul. Ron Wierdsma denkt met me mee en geeft zijn support, zodat ik weet dat mijn visie in grote lijnen gedeeld wordt.”
De kracht van een aanbieding
Wat hem meteen al na zijn aanstelling opviel was ‘de kracht van een aanbie-
ding’. “Wanneer we bij C&A of Charles Vögele een broek voor de halve prijs aanboden, zag je vaak nauwelijks resul- taat van zo’n actie. Er waren simpelweg te weinig klanten in de winkel, dus zag je weinig resultaat in de verkoopcijfers. Als we echter bij Wibra de  essen Dasty van een actieprijs voorzien, verkopen we in een week honderdduizend  essen extra. Er zit veel meer beweging in dit segment. We krijgen in onze winkels gemiddeld ruim honderdduizend mensen per dag
‘De wérkelijke impact van een internationale verhuizing heb ik onderschat’
over de vloer. Je kunt dus ogenblikkelijk ‘meebewegen’ met de markt en met ac- ties invloed uitoefenen op het resultaat, dat vind ik heel spannend.”
De retail-wereld verandert snel. Regel- matig vallen er bedrijven om, online shops schieten als paddenstoelen uit de grond, klanten en bedrijven communice- ren meer en meer via social media. Het betekent dat Wibra zich bezint hoe ze op die veranderende wereld kan inspelen. “We denken na over wat voor winkel we willen zijn voor onze klanten. Waaraan hebben onze klanten behoefte? Wat moe-
ten we behouden van het succesvolle verleden en wat gaan we aanpassen aan de ontwikkelingen die we zien binnen de huidige retail? Waarvoor staat Wibra? Dat is bijvoorbeeld Dasty, verreweg de beste ontvetter in de markt en voor een zeer scherpe prijs. Maar ons aanbod is nu nog te breed. We hebben van alles wat. Ga jij voor shampoo of gereedschap naar de Wibra? We gaan nu uitwerken hoe we onze huidige doelgroep kunnen uitbreiden en met welk assortiment, welk handschrift en welke communicatie we kunnen overtuigen. In de loop van volgend jaar moet dat duidelijk zijn.”
Nieuwe locaties
Wibra heeft 280 vestigingen, 200 in Nederland en 80 in België. In Nederland werden de laatste 2 jaar groeicijfers genoteerd. In België echter daalden de afgelopen jaren de omzet en winst. De laatst gepubliceerde cijfers over 2017 gaven aan dat de totale omzet van alle Wibra-winkels over dat jaar terugliep van € 172,5 miljoen naar € 165,5 miljoen. Deze daling komt met name door de teruglo- pende verkopen in België. In Wallonië heeft Bas Duijsens onlangs zes winkels moeten sluiten. “Dat kost werkgelegen- heid. Ik ben geen vrienden meer met de vakbonden daar. Het hakt er natuurlijk in als winkels moeten sluiten. Tegelijkertijd komen er nieuwe vestigingen bij. We zoeken in Nederland en in België naar goede, nieuwe locaties. Dat kan bijvoor- beeld in buurtcentra waar mensen hun dagelijkse activiteiten verrichten. Het hoeven beslist geen A-locaties te zijn.”
Dankbaar
Bas Duijsens is getrouwd met Martine. Samen met hun twee dochters Emma en Sanne wonen ze in Amersfoort. “Dat is vooral vanwege de centrale ligging. Dit is gunstig voor m’n vrouw, die vanuit haar eigen bedrijf Claredat freelance werkt. Amersfoort is ook gunstig gelegen voor een mogelijke vervolgstudie van onze dochters. Wat me is tegengevallen aan het vertrek vanuit Zwitserland? De verhuizing, of beter gezegd, de gevolgen ervan. Ik heb daar echt zorgen over gehad. Mijn vrouw had een goede baan in Zwitserland met uitstekende perspec- tieven. Die baan heeft ze opgegeven. Daar ben ik dankbaar voor. En voor onze dochters valt het ook niet mee: ik geef het je te doen als puber – toch al een roerige leeftijd – en dan kom je in een voor jou vreemd land, waar bijvoorbeeld het schoolsysteem totaal niet aansluit op dat van Zwitserland. Onze twee doch- ters hebben het er moeilijk mee gehad;
Het is 1956. Jo Wierdsma (1921-1997) neemt het winkeltje van zijn schoonou- ders in Epe, de familie Braam, over. Hij noemt de winkel ‘Wibra’, een combi- natie van zijn eigen achternaam en de meisjesnaam van zijn vrouw (Braam). De mensen mogen zelf de artikelen uit de verkoopbakken pakken, iets wat in die tijd niet gebruikelijk is. In de jaren ’60 groeit Wibra naar een keten van
elf winkels. Naast textiel en kleding verkocht Wibra al snel ook andere artikelen. Het aandeel ‘allerlei’ groeide  ink.
De betrokken, klantgerichte manier van ondernemen slaat aan: de zaken gaan goed. De stormloop op de winkels is be- gonnen. In 1970 wordt een gloednieuw centraal magazijn geopend en in 1973
is de 25e Wibra een feit. Jo Wierdsma komt in 1977 op het idee om de Wibra- advertenties te vervangen door huis-
aan-huisfolders. Op het hoogtepunt
in de jaren ’80 werden tweewekelijks circa 6 miljoen folders verspreid. De folders zijn nog altijd een belangrijk communicatiemiddel, maar Wibra richt zich sinds kort nadrukkelijk ook op de nieuwe media.
Na het overlijden van Jo Wierdsma in 1997 professionaliseerden zijn zoons Arnoud, René en Ron de winkelketen. Wibra bleef, vanwege de lage prijzen en de uitstraling van de winkel, bewust – en met trots – een goedkoop imago houden. Arnoud en René Wierdsma hebben het bedrijf in de loop der
jaren verlaten. Wibra groeide door en bezint zich nu op de toekomst. Die ziet er volgens nieuwe man Bas Duijsens rooskleurig uit. “We omarmen nieuwe ontwikkelingen, maar zullen de unieke sfeer die hoort bij een familiebedrijf behouden!”
6 | MENS & WERK
VA-KRANT


































































































   4   5   6   7   8