Page 7 - VA07_2018
P. 7

en de carrosserie nieuw van composiet. Super licht, super sterk en maatvast.
De vering en wegligging zijn hierdoor onovertroffen. Links of rechts gestuurd, een origineel dashboard of redesign, alles is mogelijk.” Dat geldt ook voor
wel of geen airco, getint glas en achter- ruitverwarming. “We zijn nu bezig om 17 inch spaakwielen van Borrani te integre- ren. Dit zijn hogesnelheid-sportwielen. Zó mooi”, zegt hij met glinsterende ogen.
Snoepwinkel
In de hal en op de verdieping moet het een ‘snoepwinkel’ zijn voor autoliefheb- bers. Er staan niet alleen Jensen-model- len, al voeren die veruit de boventoon. “Ik ben gek op Pre-War modellen uit de
‘Als ze van ellende uit elkaar vallen, begint het te kriebelen’
jaren ’30 en ’40”, zegt Ton, terwijl hij naar een Ford Anglia, een bakkerswagen uit waarschijnlijk 1946 loopt. Hier zijn er nog maar vier of vijf van. Je ziet al hoe het model uiteindelijk zal gaan ogen. Het onderstel is volledig nieuw en wat volgt is de ‘ netuning’; het speuren naar tel- kens weer een origineel onderdeel of dat onderdeel zo goed mogelijk reproduce- ren en het op originele wijze inbouwen.
“Een ritje in een Jensen is een ongekende ervaring en nog een uitstekende investering ook.”
We lopen verder naar een Porsche Heijnsdijk. “Daar zijn er maar veertien van gebouwd, dit is de enige automaat.” Ook fraai is de beroemde Volkswagen Transporter, waaraan vriend Willem al jaren sleutelt en zo gaat het maar door. Dan komen we bij een rode C-V8 onder het stof. Ton ziet het model in gedachten al uit zijn as herrijzen. “Deze C-V8 krijgt een elektromotor. Het wordt een soort Tesla.”
Her en der staan ook verschillende wrak- ken. “Dat is nu juist het mooie van wat we hier doen. We houden het merk Jen- sen in stand. Vooral schroothoopmodel- len zijn interessant voor ons. Als ze van
ellende uit elkaar vallen, begint het te kriebelen. We willen helemaal niet sleu- telen aan Jensen-modellen in nieuwstaat. Die zijn goed zoals ze zijn. De uitdaging is juist om van niets, iets te maken. Dat kan een half jaar duren of jaren, maar wij nemen de tijd die nodig is en uiteindelijk ontstaat er weer een prachtige, originele Jensen.”
Het Jensen Heritage Center betrekt lo- kale ondernemers bij het reproduceren van onderdelen. Zo zijn bijvoorbeeld de scharnieren gemaakt door Hanekamp CNC in Heerde, GMI in Epe bouwt de grills en MWA uit Vaassen doet het lasersnijwerk voor de dashboards en de grills.
Ton constateert een toenemende be- langstelling voor zijn oldtimers. Natuur- lijk komt die belangstelling vooral van liefhebbers, maar verrassend genoeg ook van mensen die weinig met auto’s hebben. “Ik snap dat wel. Een Jensen
is zó zeldzaam dat een model snel in waarde stijgt. Je kunt het geld ook op
de bank zetten, maar dan heb je er geen plezier van. Een ritje in een Jensen is een ongekende ervaring en nog een uitste- kende investering ook.”
www.jensenhc.nl
Tekst en foto’s: Ton Brands
“Reparatie kan een half jaar duren of jaren, maar wij nemen de tijd die nodig is en uiteindelijk ontstaat er weer een prachtige, originele Jensen.”
VA-KRANT
MENS & WERK | 7


































































































   5   6   7   8   9