Page 5 - VA07_2018
P. 5

‘Jensen: Jaaaaaaa!’
We zijn aan de Kweekweg. In de hallen gelegen aan de ‘EZC- ank’ van de voormalige Tomosfabriek huist nu het Jensen Heritage Center. Aan de tafel in de kantine is het goed toeven: diverse Epenaren komen er langs voor kof e, een praatje én om te sleutelen. Alle clichés kunnen uit de kast: over bolides die een tweede leven krijgen, over van je hobby je beroep maken en over de jongensdroom die waarheid wordt. De VA-Krant in gesprek met Ton van Rijn, die 5 jaar geleden het roer omgooide.
Hoewel, zó verrassend was de keus van Ton in 2013 ook weer niet. Hij was weliswaar jarenlang eigenaar van VRC Telecom (tegenwoordig Saylus) en had net zijn bedrijf verkocht, maar tegelijkertijd sleutelde hij al sinds zijn kindertijd aan vierwie- lers. Pa van Rijn werkte in de meubelsector. Hij had daarnaast drie grote hobby’s: auto’s, auto’s en auto’s. “Rond 1975 kocht je voor 50 gulden een Kever en kon aan de slag. Ik was nog geen 20 toen ik complete buggy’s bouwde. Mijn vader impor- teerde naast zijn werk Van Clee en Apal buggy’s. Ik heb het ‘sleutelen’ dus niet van een vreemde.”
Mogelijkheden
Ton van Rijn is een ondernemer pur sang; waar anderen twijfelen, ‘mitsen en maren’, ziet hij onmiddellijk kansen. Dat is tegelijkertijd zijn valkuil. De 63-jarige Epenaar lacht: “Ik zie inderdaad mogelijkheden die anderen niet zien. Ik ben een optimist en wil keihard werken om dingen gedaan te krijgen. Het kan soms lang duren, maar uiteindelijk leidt het tot een mooi resultaat.”
In het Jensen Heritage Center komen deze karaktereigenschap- pen Ton prima van pas. Hij koos ervoor om zich te specialiseren in het Engelse automerk Jensen en binnen dat merk legt hij zich toe op de oudere types. In de hallen staan vooral zogenaamde consignatiemodellen. “De mensen hebben een Jensen gekocht of een oud model staan. We maken dan een plan van aanpak met de eigenaar om zijn auto in fases te restaureren. Dat ge- beurt voor een vaste prijs met een open calculatie. We werken daarbij met een maximum. Als het tegenzit, is dat ons risico.”
Eerst even een stukje historie: Jensen is in de jaren ’30 opgericht door de Britse broers Richard en Allan Jensen. Ze bouwden in Bromwich speciale carrosserieën, waarvan de eerste modellen in 1935 op de markt kwamen. Dat leidde vlak
Ton van Rijn: “Een Jensen is zó zeldzaam dat een model snel in waarde stijgt.”
VA-KRANT
MENS & WERK | 5


































































































   3   4   5   6   7