Page 7 - VA09_2018
P. 7

spreker over dit onderwerp. Rijk wordt hij er niet van, maar dat is het laatste waarmee hij bezig is. “Commercieel gezien kunnen we ons beter richten op pils, blond of triple bier. Dat verkoopt beter, maar ik vind het geen uitdaging. De smaakmogelijkheden van speciaal- bier zijn eindeloos. Ik zou het niet willen missen: de verrassing die je mensen kunt bezorgen en ze meenemen in het verhaal van speciaalbieren maken en proeven. Zo kan ik enorm genieten van de reacties op ons nieuwe bier ‘Veluws Vuur’ (zie kader, red.) Dit is een Russian Imperial Stout van 11,5 procent. Daarvan hebben we dit jaar 1.000 liter 160 dagen opgeslagen in vijf bourbon vaten voor
‘Het samenwerken op lokaal niveau is erg inspirerend’
een extra rijping, waardoor een nóg mooiere smaak en beleving ontstaat. Die inspiratie is me meer waard dan kiezen voor de commercie.”
Epe  etst voor water
De markt voor speciaalbier groeit en groeit. In 2004 bedroeg het aandeel speciaalbier in de totale bierverkoop
1,4 procent. Dit percentage was in 2017 gegroeid tot bijna 7 procent. Gouden tijden lonken dus voor het Epe Bier Collectief? “We mogen niet klagen, maar door de groeiende populariteit merkten we ook dat de afzet door heel Nederland gek genoeg afnam. Toen we begonnen waren we brouwerij nummer 72, nu
zijn er meer dan vijfhonderd. Elke regio
“De inspiratie is me meer waard dan kiezen voor de commercie.”
heeft zijn eigen speciaalbieren, alleen in Utrecht zijn al 24 brouwerijen. Ook de aandacht voor hopteelt is toegenomen. Een hopveld is niet meer zo bijzonder. We concentreren ons daarom meer dan voorheen op de eigen regio, zeg maar tot Arnhem, Amersfoort, Kampen. Er zijn nog steeds afnemers ‘in het land’, maar minder dan voorheen. Het samenwerken op lokaal niveau is erg inspirerend. We gebruiken zoveel mogelijk ingrediënten en producten uit de directe omgeving
en we ondersteunen evenementen met een eigen bier, bijvoorbeeld bij VIOS en MHC Epe. Ook hebben we bier geleverd voor de speciale theatervoorstelling ‘Het Kloosterbier’ afgelopen zomer in
Oene. Erwin van Andel uit Epe organi- seert opnieuw een tocht ‘Epe  etst voor water’. In september 2019 vertrekken tientallen Epenaren naar Kenia. Ze gaan vóór die tijd sponsorgelden inzamelen om daarmee de bouw van een tweede waterput in dat land mogelijk te maken. In Kenia  etsen ze ruim 500 kilometer. Rond die tocht introduceren we ook een nieuw speciaalbier waarvan de op- brengst ten goede komt aan het project. Wist je dat de naam Epe komt van Apa, wat waterloop betekent? Epe en Heerde drinken, zo blijkt uit onderzoek, het lek- kerste kraanwater van de wereld. We zijn aan het brainstormen hoe we al deze aspecten kunnen laten samenkomen in een nieuw speciaalbier.”
Passie
De oorspronkelijke doelstelling van het Epe Bier Collecties was om mensen kennis te laten maken met speciaalbier. Die doelstelling is bereikt, al merkt Henk dat er nog altijd mensen zijn die voor het eerst nippen aan een speciaalbier of die nog nooit van het Collectief hebben gehoord. “We blijven bier brouwen van- uit onze passie. Onder het motto: ‘Echt wa’j neudig heb veur bie ‘t proat’n’. De missie is nog niet ten einde.”
Tekst: Ton Brands
Foto pagina 4-5: Gerrit Tenkink Foto’s pagina 7: Epe Bier Collectief
Veluws Vuur
Het was voor Henk een lang gekoesterde wens om een zwaar bier te maken met ingrediënten van de Veluwe. Veel geroosterde mout, rogge en haver zijn gebruikt om een zogenaamde Russian Imperial Stout te maken. Toevoeging van eikenhout geeft een mooi ‘Veluws’ karakter aan het bier. Daarnaast is aan het bier een destillaat toegevoegd. Twee jaar geleden is samen met Jopen bier een ‘O de vie’ met verse Centennial hop, ook van het hopveld in Epe, gemaakt. Deze is toege- voegd aan het bier en geeft extra spirit aan het Veluws Vuur. Kortom, allemaal ingrediënten voor een zeer ste- vig bier. Het bier heeft namelijk een alcoholpercentage van 11,5 procent en is er dus eentje om even rustig voor te gaan zitten en om samen van te genieten.
VA-KRANT
HOBBY & VRIJE TIJD | 7


































































































   5   6   7   8   9