Page 17 - VA07_2021
P. 17
Van (burger)boer
naar bord
Rechtstreeks bij de boer kopen, of zelf een landje bewerken, komt steeds vaker
voor. “Niet zo gek,” zegt Martin Bongers, die deze ‘van boer naar bord’ beweging
ook in onze regio wil aanjagen. “Een boerenkool die net van het land komt, is
supervers. Dat is gewoon veel lekkerder. En goedkoper. En veiliger.”
lijk veel te goedkoop. Dat komt omdat
veel kosten, zoals van bodemverontrei-
niging en afval, niet in de prijs verwerkt
zijn. Daar gaat ‘Europa’ wat aan doen,
en dat gaan we onherroepelijk in onze
portemonnee merken.”
De deelnemers van het burgerinitiatief
hebben dus verschillende motieven. “Dat
is wat ik overal zie”, zegt Martin. “Links
en rechts, rijk en arm… het interessante
is juist wat ons bindt. En dat is voedsel.
Voedsel verbindt. Niet alleen aan tafel,
maar ook als we gezamenlijk produceren
of samen bij de boer inkopen.”
“Mijn persoonlijke motivatie?” Niet
zo interessant, vindt Martin, want hij
ziet zichzelf slechts als de kartrekker
van het initiatief. “Mij gaat het om de
Martin Bongers poseert bij het stalletje van Elly van Zuuk aan de Kanaalweg: “Het interes- dreigende teloorgang van het Veluws
sante is wat ons bindt. En dat is voedsel.” landschap. Steeds meer kleine boeren
hebben geen opvolging, geen verdien-
Burgers en boeren zoeken elkaar dus in anders dan op zand. Fiets maar door de model meer. Die boeren kunnen zich ge-
toenemende mate op. Martin: “In Epe regio, richting de rivier vind je fruit- dwongen voelen om zonnepanelen neer
loopt al een burgerinitiatief. Burgers telen kwekerijen, meer naar het binnenland te zetten, of om in zee te gaan met een
gezamenlijk hun eigen voedsel. Niet ieder vooral groentetelers.” projectontwikkelaar. Wij, de burgers,
voor zich, zoals op een volkstuin, maar bieden ze een alternatief door hun land
planmatig. Alsof zij samen één boer zijn.” Ideële motieven te bewerken.”
Maar er zijn ook ideële motieven. Som- Een onderdeel van het initiatief is een
Doordachte strategie mige burgerboeren doen mee omdat zij website die alle stalletjes en boeren in
De burgerboeren verkopen hun pro- bezwaren hebben bij de traditionele, de regio in kaart brengt. Inclusief de
ducten straks rechtstreeks aan andere grootschalige voedselproductie. “Het burgerlandjes. “Volgend jaar kun je op
burgers en aan de horeca. “Op die ma- lijkt inderdaad wel of je bijna niks meer basis van een menu je eigen ingrediën-
nier ontstaat een geldstroom, waarmee kunt vertrouwen, qua herkomst en ten bij elkaar fietsen, of het wordt op je
steeds meer landjes gepacht of gekocht bestrijdingsmiddelen. Ook zien ze dat keukentafel gebracht.”
kunnen worden.” Dit is een doordachte de bodem zelf zwaar te leiden heeft, die Meer informatie? Bel of mail Martin,
strategie, volgens Martin. “Klopt, je kunt wordt uitgeput.” Daarnaast voelen weer 06-53231695, mb@freedom.nl.
mensen en middelen delen en gezamen- andere deelnemers aan dat de voedsel-
lijk in- en verkopen, dat is efficiënt.” prijzen de komende jaren sterk zullen Tekst: Roelof Dalhuisen
Maar vooral zal er steeds meer diversi- stijgen, een reden om ‘zelfredzaam’ te Foto: Gerrit Tenkink
teit ontstaan. “Op rivierklei teel je iets worden. Martin: “Ons eten is ook eigen-
VA-KRANT PLEINMARKT 11 SEPTEMBER 2021 | 17