Page 4 - VA07_2020
P. 4
Hoeder van kunst en cultuur
Verdiep je in kunst en cultuur in Epe
en al snel komt de naam van Hanneke
Postma voorbij. Naast lid van de
Pleinmarktcommissie (zie pagina 14-
15) is zij bestuurslid van Cultureel
Platform Epe, Stichting tot behoud van
het Meere-orgel en de Stichting Eper
Carillon. Daarnaast speelt zij hobo in
het symfonieorkest Serenova.
Hanneke is kleindochter van de bekende componist Oscar
van Hemel en tot haar familie behoort inmiddels een behoor-
lijk aantal professionele musici in het popgenre, waaronder
een neef en nicht in de band ‘My Baby’. Ze kreeg muziek dus
met de paplepel ingegoten. “Ik kom uit een muzikale familie
en ik houd van kunst en cultuur in de breedste zin van het
woord. Daarnaast vind ik zelf zingen en muziek maken heel
leuk. En het houdt me van de straat. Misschien is dat laatste
wel de grootste winst voor de Eper gemeenschap”, zegt de
Epese lachend, om dan wat serieuzer te vervolgen: “De kunst-
en cultuursector is een sector die zichzelf maar moeilijk kan
bedruipen. Dat zal ook altijd zo blijven. Wanneer je als vrijwil-
liger een steentje kunt bijdragen om al die activiteiten onder
de aandacht te brengen, doe ik dat graag. Maar je moet het
niet groter maken dan het is. Het kost mij geen moeite, het
gaat vanzelf.”
Dat de sector Hanneke na aan het hart ligt, is wel duidelijk,
maar waarom? Voor Hanneke is het antwoord vanzelfspre-
kend. “Kunst en cultuur geven vorm aan ons gezamenlijk
verleden, las ik ergens. Kunst en cultuur zijn van en voor ie-
dereen en je kunt er actief dan wel passief van genieten. Zeker
is dat daardoor creatief talent bevorderd wordt. Talenten die
we in de toekomst hard nodig hebben. Door kunst en cultuur
leer je verder te kijken dan je neus lang is. Het is ongelooflijk
belangrijk voor je brein om ermee bezig te zijn. Er is zoveel
moois om van te genieten.”
Onbekend maakt onbemind
“Het is belangrijk dat kunst en cultuur aandacht blijven
krijgen, want altijd als er bezuinigd moet worden, vallen juist
in deze sectoren de hardste klappen. En dan heb ik het over
het brede aanbod. Ik zie dat pop, lichte muziek en dans nog
wel redelijk populair zijn, maar de aandacht voor bijvoor-
beeld klassieke muziek verdwijnt. In het onderwijs, maar ook
bijvoorbeeld bij het Cultureel Platform Epe waar ik zelf in Hanneke Postma: “Het is belangrijk dat kunst en cultuur
het bestuur zit, zie ik die tendens. Je ziet dat snel de neiging aandacht blijven krijgen, want altijd als er bezuinigd moet
ontstaat om voor de wat meer populaire items te kiezen, worden, vallen juist in deze sectoren de hardste klappen.”
simpelweg omdat daar meer publiek op af komt. Ik begrijp
dat wel, maar ik wil ook graag aandacht voor de wat minder
4 | KUNST & CULTUUR VA-KRANT