Page 15 - VA02_2022
P. 15

van de Barones of van de Posthoorn,   oktober, op dinsdagmiddag tot en met   die scooter en de ambulance, maar dan
     het brood is van Marcel Commandeur   vrijdagmiddag, voor iedereen geopend.   nog is de stilte en rust alom aanwezig.
     en de drank van Bas Kroese. Dit is hoe   Volgens Jopie komen er regelmatig men-  ‘Dat komt omdat de muren zo dik zijn’,
     het meestal gaat, maar het mag van   sen langs in de kerk die in het dialect   merkte iemand laatst op. Nee, die stilte
     iedereen zijn, als het maar zo veel moge-  zeggen: ‘Ik ben Epenaar, maar nog nooit   bedoel ik niet. Het is een ander soort
     lijk lokaal is.” Voor Jopie is het belang-  in de kerk gewest’.        stilte.”
     rijk om alles in goede samenspraak te   Jopie geniet naast deze openstelling ook
     doen met de buren-ondernemers.     van de Roefeldagen, waarop kinderen de   Gastvrijheid
                                        kerk bezoeken. “Dan krijg ik vragen als:   Toch blijft de gastvrijheid voor Jopie
     Voor de evenementen in de kerk is er   ‘Ligt hier een prinses begraven?’ Of ver-  het belangrijkste. “De warmte en het
     van alles mogelijk en Jopie schuwt geen   zoeken als: ‘Kunt u mij dopen?’ Tijdens   welkom staan hier het hoogst in het
     uitdagingen. “Het kan me niet te gek   de roefeldagen gaan kinderen de toren   vaandel. Ook al komt er iemand binnen
     zijn, ik vind echt: hoe groter de eve-  in en kunnen ze de klokken van dichtbij   waarbij je denkt: ‘Hmm’; gastvrij blijf
     nementen, hoe beter. Maar altijd staat   bekijken. “Dat is echt een feestje. Als ze   je altijd. Er is plek voor iedereen in de
     voorop: het is en blijft een kerk.” Ook   terugkomen geef ik ze allemaal limo-  kerk.”
     al vindt ze het belangrijk om goed naar   nade en winegums.”           Deze gastvrijheid komt ook tot uiting
     de behoeften van mensen te luisteren,   De Epese benadrukt dat de openstelling   tijdens de woensdagochtend koffiemo-
     is het volgens haar niet altijd nodig om   niet bedoeld is om zieltjes te winnen,   menten, die Jopie samen met collega
     veel poespas toe te voegen. “De kerk is                                Riek organiseert. Dit idee is ontstaan
     van zichzelf ook al heel mooi. Eén van                                 toen de vrijwilligers van de kerk een
     mijn eerste trouwerijen in de kerk was                                 paar jaar geleden met Kerst hun wens
     in de winter van 2010, toen liep ik nog   ‘De warmte en het            voor het aankomende jaar op een ster
     mee met Jan Bibo als koster en hadden                                  mochten schrijven en deze aan een tak
     we de kaarsen nog aan. Er lag een dik   welkom staan hier het          mochten hangen. Jan Bibo en Jopie
     pak sneeuw. Het echtpaar arriveerde   hoogst in het vaandel’           wensten samen een koffieochtend. Zo
     met een koetsje en toen de bruid in het                                gewenst, zo gedaan. Eerst één keer in
     schemerlicht binnenkwam in haar witte                                  de maand, maar omdat de belangstel-
     jurk en zo een hele dot sneeuw mee                                     ling groot was, kan iedereen nu elke
     naar binnen sleepte, dacht ik: ‘Je zou zo                              week op woensdagochtend in de kerk
     weer opnieuw gaan trouwen’. Wat was   maar dat sommige mensen wel beto-  terecht. “Mensen komen dan in hun
     dat romantisch.”                   verd raken door de stilte van de kerk.   mooiste kleding en door weer en wind.
                                        “Er was een keer een oudere dame, die   Ik heb vier à vijf echte diehards. Als ze
     Openstelling kerk                  hier ook geboren was en nog nooit in de   binnenkomen, zeg ik: ‘Dames, heren,
     Na de restauratie is de kerk niet alleen   kerk was geweest. Zij vond de schilde-  zet jullie Rolls Royces maar hier tegen
     multifunctioneel geworden, maar ook   ringen erg mooi en keek haar ogen uit.   de wand neer’.” Jopie zorgt dat er altijd
     opengesteld. “De lokale gemeenschap   Ik zei: ‘Nou, kom nog eens terug als u   iets lekkers aanwezig is, zoals een cake,
     heeft naast de subsidies 1,6 miljoen   dat leuk vindt’. De dag erop kwam ze   maar verder hoeft ze eigenlijk niet veel
     euro voor de restauratie van de kerk   weer aangelopen. Ze ging in de kerk-  toe te voegen om het gezellig te maken.
     opgehaald door worsten, koffie en   bank zitten en bleef daar zo’n kwartier   “Ik klets graag, maar ik ga er alleen maar
     dakleien te verkopen. Toen hebben we   in stilte. Dus je ziet dat die openstelling   tussen zitten en hoef dan niets meer
     gezegd: ‘We moeten de kerk ook voor   invloed heeft.”                  te zeggen. Het is op woensdagochtend
     die mensen openstellen’. Vroeger was                                   geen moment stil hier.”
     de kerk alleen op zondag open en als je   “Als je hier binnenkomt, is het net of er
     niet ‘van deze kerk was’, dan kwam je   een warme deken over je heen gaat. Ik
     er waarschijnlijk nooit binnen.” Tegen-  kan zelf ook rustig een half uur zitten   Tekst en foto’s: Babette Brands
     woordig is de kerk van april tot en met   in de stilte. Natuurlijk hoor je dan wel
                                                    (advertentie)


         ‘HET VREESSELIJKE DORP WAPENVELDE’                                                     Prijs:

                Het ‘paddendorp’ van ijstijd tot heden                                        € 28,50


                                                        opgeheven. Nog steeds wordt een eigen plaatselijk muziekkorps in Wapenveld node gemist.
                                                        De muziekvereniging ONA was 90 jaar een begrip in Wapenveld. Met name door gebrek aan bestuursleden, moest de vereniging in 2007 worden
                                 Gebonden     288 pagina’s                  ‘HET VREESSELIJKE DORP WAPENVELDE’  ‘HET VREESSELIJKE DORP WAPENVELDE’
                                                       ‘Wij wonen waar anderen op vakantie gaan’, is een uitspraak die Wapenvelders anno 2021 nogal eens
                                                       gebruiken. Maar dat was niet altijd zo. Voor 1850 stond het bekend als ‘Het vreesselijke Wapenvelde’.
                                                       Auteur Jan Nitrauw ging, vooral in de digitale wereld, op zoek naar historische bronnen waarin Wapen-
                                                                                Het ‘paddendorp’ van ijstijd tot heden
                                                       veld genoemd wordt. En dat leverde een schat aan informatie op en heel veel nieuwe verhalen over
                                 Harde kaft   Beperkte oplage                        Jan Nitrauw
                                                       de auteur.
                                                       mensen die hun bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het prachtige dorp dat Wapenveld
                                                       nu is. “Wees er trots en zuinig op en bouw verder op wat in het verleden tot stand is gebracht”, aldus
                   Verkrijgbaar via www.uitgeverijgelderland.nl           Jan Nitrauw
                                                         |
                                                          |
                         of bij uw plaatselijke boekhandel.
     VA-KRANT                                                                       ZORG & WELZIJN  |  15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20