Page 5 - Biljartkrant 2011
P. 5

KNBB Jubileumkrant 5
Meesterpianist Wibi Soerjadi vertelt over zijn passie en de raakvlakken met de biljartsport.
Wat heeft u zelf met de biljartsport?
Eigenlijk best veel. Biljarten heeft zoveel raakvlakken met de muziek. Concentratie, focus, perfectie en het maken van een ogenwaarschijnlijk simpele beweging die een bijzonder resultaat geeft. Denk aan het stoten van een bal. Het gevoel, de snelheid en de beweging die een biljar- ter in zijn stoot legt heeft zoveel invloed op de wijze hoe de ballen uiteindelijk gemaakt worden. Dit lijkt veel op het beoefenen van muziek op hoog niveau. Het lijkt heel simpel om een bal te stoten of een toets op de piano in te slaan, maar juist het gevoel en de druk die je erin legt bepaalt het uiteindelijke resultaat. Het gevoel voor het  jne werk, het opladen, focus en toewerken naar dat ene moment spreken mij zeer aan in de biljartsport.
De toon van een noot moet op het juiste moment komen anders is die niet mooi, bij biljarten zie je dat ook, het hangt al- lemaal samen van dat ene moment – die perfecte stoot. Het is prachtig hoe de elementen concentratie en techniek in een sport als biljarten samenkomen.
De KNBB bestaat 100 jaar sinds 1911, wat wil je deze jarige sport nog meegeven? 100 jaar bestaan is echt ongelofelijk en ik zou zeggen op een volgende 100 jaar. Dit geeft aan dat de biljartsport een onsterfe- lijke, belangrijke en bijzondere sport is die van wezenlijk belang voor de (sport)ge- schiedenis is. Wat ik ook heel bijzonder van
Hoe kan de biljartsport aantrekkelijker gemaakt worden?
De sport zo inrichten dat deze zoveel mo- gelijk te volgen is voor het grote publiek. Kijk het biljartspel zelf is aantrekkelijk maar er moet een soort brug naar het pu- bliek worden gemaakt waardoor je als het ware er nog meer inzit. Aan de ene kant
is het leuk om zelf te zien wat er gebeurt aan de andere kant zou je meer uitleg moeten krijgen. Voor de leek is het heel moeilijk om in te schatten hoe moeilijk biljarten is en wat er in het hoofd van een topspeler omgaat. Als op een eenvoudige manier de sport voor de kijker wordt uitgelegd zal dit veel bijdragen aan de aantrekkelijkheid.
Misschien korte setjes zoals met darten en dus nog dichter bij het grote publiek. Niet te ingewikkeld maar ook simpele spel- vormen. Een eenvoudige spelvariant die iedereen snapt en kan spelen. Simpel spel maar wel dat uiteindelijk de vaardigheden het verschil maken.
Wat zijn volgens u de raakvlakken tus- sen biljartsport en muziek?
Heel veel, concentratie, gevoel van het maken van een stoort en maken van
een toon, dat het allemaal samenkomt
en klopt. En het is allemaal heel  jn. Het gaat om precisie en van bewegingen die bijna niet te meten zijn. En wat leuk is en mij aanspreekt is de virtuositeit. Virtuoze spelers zoals Efren Reyes bijvoorbeeld ne- men veel risico’s en dat vind ik heel mooi. In de muziek geldt dit net zo, je kunt het op safe spelen maar je kunt ook de durf hebben om veel risico’s te nemen. Je gaat net even met wat meer intensiteit en bepaalde vingerzetting spelen waardoor de toonklank nog spannender wordt. Je hebt in de muziek de mogelijkheid om bepaalde keuzes te maken en dat geldt dus ook voor biljarten.
Een concert geven betekent topconcen- tratie, dat geldt ook voor het spelen van een wedstrijd. Wat kunt u vanuit uw erva- ring met topprestaties een biljarter aan concentratieoefeningen/tips meegeven? Een paar elementen zijn belangrijk voor het moment. Ik maak onderscheid tussen studeren en een uitvoering. Bij studeren mag je twijfelen en veel uitproberen
maar bij het uitvoeren moet je heel veel loslaten. Ik leer ook mijn leerlingen om meer los te laten en spelen op gevoel. Bij studeren of oefenen doe je de dingen net wat anders. Als ik mij voorbereid op een concert en ik kan mij voorstellen dat dit ook voor biljarten geldt, probeer ik mijn
houding heel consequent te houden en zelfs mijn loopje hetzelfde te trainen.
Kijk in training kun je als het misgaat opnieuw beginnen maar in een uitvoe- ring kan dat niet. Bij een biljartwedstrijd geldt hetzelfde, het moet in een keer goed gaan anders mis je en daardoor verlies je misschien de partij. In een wedstrijd lijkt alles anders dan tijdens een training. De ballen, de tafel lijkt groter of kleiner en het laken lijken door de druk anders. Tijdens een concert lijkt de piano ook anders. Wat ik doe is dat ik mijn piekmoment op een concert bepaal en kan mij voorstellen dat dit voor een wedstrijd net zo geldt. Dus dat je de focus richt op een piekmoment en dus je energie verdeelt. Mensen kunnen zich gek studeren en dan op het concert komt het er niet uit. Met andere woorden ze hebben hun piek eerder gehad en dat moet je zien te voorkomen. Dus leer je energie te verdelen en weet wanneer je moet pieken en pas daar je training op aan. Het gaat er om dat je de spanningsboog naar de wedstrijd toe juist bepaalt.
U heeft binnen de hippische sport voor een unieke verbintenis tussen muziek en sport gezorgd met uw bijdrage aan de medailles van o.a. Ankie van Grunsven. Welk stuk van welke componist past wat u betreft het beste bij de biljartsport? Voor elke discipline denk ik weer aan een andere componist. Bijvoorbeeld voor de klassieke spelsoorten denk ik aan een Fuga en Bach. Structuren die precies passen dat lijkt op elkaar. Of je de muziek erbij moet spelen dat betwijfel ik maar de stijl heeft overeenkomsten.
Snooker, het potten van heel veel ballen maar toch wel klassiek, dan zou ik zeggen Mozart maar ook richting Chopin. Al is Chopin misschien te virtuoos en bij Snoo- ker moet je meer safe spelen en kun je niet te veel gekke dingen op de tafel doen.
En pool, dat zijn de virtuozen, die doen de gekste dingen op de tafel. Bij poolbiljart denk ik meteen aan een virtuoos als Liszt.
Aan een bepaald stuk denk ik niet direct, maar als ik een muziekstuk zou moeten maken dan zou ik geen Fuga van Bach doen, maar mee een stuk afgestemd op de doelgroep. Dus overeenkomst met de stijl van de biljartsport. Elke discipline heeft zijn eigen types en dat is in de muziek net zo.
Een biljarter (pool, snooker, driebanden of carambole) moet vele jaren en vele duizenden uren investeren in training om überhaupt tot een topniveau te ko- men. Binnen de muziek geldt dit zeker ook. Heb je tips voor talenten hoe ze vasthouden en doorzetten?
Talent is belangrijk maar talent alleen is niet genoeg. Talent moet ontwikkeld wor- den. Heel hard werken, op een gegeven moment werkt iedereen hard en komen ze allemaal op hetzelfde trainingniveau uit en dan kun je niet meer trainen want een soort maximum is bereikt. Alle top- spelers ko-
men op zo’n
moment en
het grappige
is dat wat
het verschil
maakt is dan
toch de pas-
sie en de devotie die je hebt om helemaal in hetgeen wat je doet op te gaan. Passie voor het spelen kan net voor die extra verbindingen in je hersenen zorgen dat je net even wat beter presteert dan de ander en waarmee je boven je zelf uit stijgt.
De drijfveer en motor naar succes is passie in combinatie met hard werken. En durf natuurlijk, want je moet durven risico’s
te nemen, dus soms net wel iets verder gaan of een andere keuze maken. Dus wel die bal zo nemen of dat toernooi spelen kan het verschil maken. Bij spelen is dit hetzelfde. Je kan op safe spelen door alle noten goed te spelen maar de muziek leeft niet. En wat is nu het verschil dat mu- ziek wel leeft is dat je net op het randje van zacht of hard gaat spelen waardoor
je risico’s neemt en het stuk opeens gaat leven. Ik kan mij voorstellen dat je met biljarten een bal zodanig gaat maken en dus risico neemt maar dat je weet dat als ik deze maak meteen de partij pak.
“Ook het maken van een rechte stoot is hetzelfde als heel beheerst met een vinger een toets aanslaan. Het lijkt heel simpel om een zuivere toon of stoot maken maar dit is het moeilijkste wat er is”.
deze sport vind is dat het blijft fascineren. Een tafel, paar ballen en een paar keuen om het zomaar te zeggen, het is heel fascine- rend. Toch zo eenvoudig maar prachtig en iedereen kan er op elk niveau plezier mee beleven. En dat lijkt weer op piano spelen. Je kan het doen als concertpianist maar ook gewoon voor je plezier een leuk stuk spelen. Het zelf doen op welk niveau dan ook geeft zoveel voldoening.
n win een exemplaar All Time
Classics, de laatste CD van Wibi Soerjadi.
Doe mee me
e
t
td
de
es
sl
la
a
g
gz
zi
in
ne
e
n


































































































   3   4   5   6   7