Page 6 - Ons Dorp van Toen
P. 6
60 O n s d o r p v a n t o e n
Mooi contrast: de Oude Wisselseweg wordt gedomi
neerd door de Nieuwe Wisselseschool. De school
Mooi contrast: de Oude Wisselseweg wordt gedomineerd door de Nieuwe Wisselseschool. De school
bestaat in 2016 100 jaar en dat zal ongetwijfeld uitbundig gevierd worden. De opening verliep geheel
en dat zal ongetwijfeld u
itbundig gevierd worden. De opening verliep geheel
bestaat in 2016 100 jaar en dat zal ongetwijfeld uitbundig gevierd worden. De opening verliep geheel
geruisloos. Zes leerkrachten begonnen op 4 mei 1916 om 9.00 uur gewoon met lesgeven aan 216
achten begonnen op 4 mei
1916 om 9.00 uur gewoon met lesgeven aan 216
geruisloos. Zes leerkrachten begonnen op 4 mei 1916 om 9.00 uur gewoon met lesgeven aan 216
kinderen.
nde
ren.
‘Koopt gij
nu ook eens een tandenborstel!’
Mooi contrast: de Oude Wisselseweg wordt gedomi
bestaat in 2016 100 jaar en dat zal ongetwijfeld uit
geruisloos. Zes leerkrachten begonnen op 4 mei 19
kinderen.
een tandenborstel!’
,,Deze heugelijke gebeurtenis, waaraan jaren van
elijke gebeur
tenis, waaraan jaren van
,,Deze heugelijke gebeurtenis, waaraan jaren van
voorbereiding vooraf gingen, is niet bijzonder gevi
vooraf gingen,
is niet bijzonder gevierd,
voorbereiding vooraf gingen, is niet bijzonder gevierd,
noch is het gebouw in tegenwoordigheid van de
gebouw in t
egenwoordigheid van de
voorbereiding vooraf gingen, is niet bijzonder gevierd,
noch is het gebouw in tegenwoordigheid van de
plaatselijke autoriteiten ingewijd’’, stond in het lokale
utoriteiten ing
ewijd’’, stond in het lokale
aatselijke autoriteiten ingewijd’’, stond in het l
plaatselijke autoriteiten ingewijd’’, stond in het lokale
krantje. Leden van het gemeentebestuur kwamen pas in
en van het gem
eentebestuur kwamen pas in
krantje. Leden van het gemeentebestuur kwamen pas in
de loop van de dag een kijkje nemen. Misschien was dat
e dag een kijk
je nemen. Misschien was dat
de loop van de dag een kijkje nemen. Misschien was dat
wel omdat ze er heel veel ellenlange vergaderingen over
er heel veel el
lenlange vergaderingen over
wel omdat ze er heel veel ellenlange vergaderingen over
hadden gehouden alvorens ze het besluit namen dat er,
en alvorens ze
het besluit namen dat er,
hadden gehouden alvorens ze het besluit namen dat er,
naast de Dorpsschool, een tweede lagere school in Epe
sschool, een t
weede lagere school in Epe
naast de Dorpsschool, een tweede lagere school in Epe
moest komen, waar die moest worden gebouwd, hoe
, waar die mo
est worden gebouwd, hoe
moest komen, waar die moest worden gebouwd, hoe
groot die zou moeten worden en hoe ze de benodigde
u moeten word
en en hoe ze de benodigde
moest komen, waar die moest worden gebouwd, hoe
groot die zou moeten worden en hoe ze de benodigde
centen (uiteindelijk dik 35.000 gulden, inclusief geld
ndelijk dik 35
.000 gulden, inclusief geld
enten (uiteindelijk dik 35.000 gulden, inclusief geld
centen (uiteindelijk dik 35.000 gulden, inclusief geld
voor een onderwijzerswoning) bij elkaar zouden
derwijzerswo
ning) bij elkaar zouden
voor een onderwijzerswoning) bij elkaar zouden
schrapen. De noodzaak was wel duidelijk, want d
e noodzaak wa
s wel duidelijk, want de
schrapen. De noodzaak was wel duidelijk, want de
bevolking groeide in aantal in hoog tempo en allee
ide in aantal i
n hoog tempo en alleen al in
bevolking groeide in aantal in hoog tempo en alleen al in
Wissel woonden tachtig kinderen die onderwijs moesten
n tachtig kind
eren die onderwijs moesten
Wissel woonden tachtig kinderen die onderwijs moesten
krijgen en een heel eind moesten lopen om bij de
een heel eind
moesten lopen om bij de
krijgen en een heel eind moesten lopen om bij de
Dorpsschool te komen. Datzelfde gold eigenlijk vo
e komen. Datze
lfde gold eigenlijk voor de
Dorpsschool te komen. Datzelfde gold eigenlijk voor de
Haverkamp, waar in de kwart eeuw daaraan voorafgaand
aar in de kwar
t eeuw daaraan voorafgaand maar liefst 75 woningen waren gebouwd. Klompenschool
maar liefst 75 woningen waren gebouwd.
Klompenschool
De school stond ín tegenstelling tot de ‘bur
nd ín tegenste
school stond ín teg
lling tot de ‘burgerlijke’
De school stond ín tegenstelling tot de ‘burgerlijke’
Dorpsschool bekend als de ‘klompenschool omdat de
bekend als de
‘klompenschool omdat de
Dorpsschool bekend als de ‘klompenschool omdat de
meeste kinderen’ van agrarische gezinnen waren en o
ren’ van agrar
ische gezinnen waren en op
meeste kinderen’ van agrarische gezinnen waren en op
klompjes naar school kwamen lopen. Die gingen langer
r school kwame
n lopen. Die gingen langer
klompjes naar school kwamen lopen. Die gingen langer
mee dan gewoon schoeisel en als ze kapot gingen, kon
on schoeisel e
n als ze kapot gingen, kon
je met een ijzerdr
aad de levensduur
link ver
lengen.
je met een ijzerdraad de levensduur
link verlengen.
De leerlingen leerden er het Aap, Noot, Mies, maar
n leerden er
het Aap, Noot, Mies, maar
De leerlingen leerden er het Aap, Noot, Mies, maar
kregen ook telefoonlessen, om ze vertrouwd te mak
elefoonlessen,
om ze vertrouwd te maken
kregen ook telefoonlessen, om ze vertrouwd te maken
met een telefoontoestel. Hun ouders werden in 1925
foontoestel.
Hun ouders werden in 1925
met een telefoontoestel. Hun ouders werden in 1925
nog opgedragen om eens een tandenborstel voor hun
en om eens ee
n tandenborstel voor hun
nog opgedragen om eens een tandenborstel voor hun
kinderen te kopen. Schoolarts Kroondijk vond dat hard
open. Schoolar
ts Kroondijk vond dat hard
kinderen te kopen. Schoolarts Kroondijk vond dat hard
nodig omdat hij bij kinderen op 6-jarige leeftijd al een
ij bij kinderen
op 6-jarige leeftijd al een
nodig omdat hij bij kinderen op 6-jarige leeftijd al een
‘groote verwoesting van het gebit’ constateerde. ,,Koop
esting van het
gebit’ constateerde. ,,Koopt
‘groote verwoesting van het gebit’ constateerde. ,,Koopt
gij voor uw kinderen nu ook eens een tandenborstel in
inderen nu ook
eens een tandenborstel in
gij voor uw kinderen nu ook eens een tandenborstel in
plaats van een harlekijn. Niet omdat het kind dat liever
n harlekijn. Ni
et omdat het kind dat liever
plaats van een harlekijn. Niet omdat het kind dat liever
heeft, maar omdat het voor zijn bestwil is’’, drukte hij
mdat het voor z
ijn bestwil is’’, drukte hij de ouders op het hart. Landbouwverlof
e ouders op het hart.
Landbouwverlof
Agrarische gezinnen die
zinnen die kin
rarische gezinnen di
deren op de Wisselseschool
Agrarische gezinnen die kinderen op de Wisselseschool
hadden, zaten nogal eens met een probleem als er
en nogal eens
met een probleem als er
hadden, zaten nogal eens met een probleem als er
geoogst moest worden. Veel kinderen waren daar h
t worden. Veel
kinderen waren daar hard
geoogst moest worden. Veel kinderen waren daar hard
bij nodig. Tijdens de oogst liep het verzuim van heel
jdens de oogst
liep het verzuim van heel
bij nodig. Tijdens de oogst liep het verzuim van heel
wat kinderen hoog op. ‘Landbouwverlof’, werd dat
n hoog op. ‘L
andbouwverlof’, werd dat
wat kinderen hoog op. ‘Landbouwverlof’, werd dat
genoemd. De herfstvakantie werd ‘aardappelvakant
herfstvakantie
werd ‘aardappelvakantie’
genoemd. De herfstvakantie werd ‘aardappelvakantie’
genoemd omdat hele gezinnen dan druk waren met
at hele gezi
nnen dan druk waren met
genoemd omdat hele gezinnen dan druk waren met
het rooien van piepers op het land. Om te voorkome
an piepers op
het land. Om te voorkomen
het rooien van piepers op het land. Om te voorkomen
dat kinderen te pas en te onpas hun lessen verzaakten,
te pas en te o
npas hun lessen verzaakten,
dat kinderen te pas en te onpas hun lessen verzaakten,
besloot het gemeentebestuur vrije dagen voor kinderen
emeentebestuur
vrije dagen voor kinderen
besloot het gemeentebestuur vrije dagen voor kinderen
van agrarische gezinnen formeel te regelen. Als ouders
e gezinnen for
meel te regelen. Als ouders
van agrarische gezinnen formeel te regelen. Als ouders
dat vroegen, hoefden hun kinderen in juli één dag of
hoefden hun k
inderen in juli één dag of
dat vroegen, hoefden hun kinderen in juli één dag of
twee middagen niet naar school, maar mochten ze th
niet naar sch
ool, maar mochten ze thuis